Považskobystrické novinky 2. 2. 2021
Konštruktér Zdeno Metzker najst. pripravil už piatu publikáciu zo série motocyklov, ktoré sa vyrábali v Považských strojárňach. Športové motocykle Tatran predstavujú ojedinelý príbeh úspešných slovenských drahokamov na dvoch kolesách z prototypovej dielne a konštrukcie Vývoja športových motocyklov Považských strojární v Považskej Bystrici. V sérii športových podujatí, ktoré sú spomenuté v jednotlivých kapitolách, vás zoznámi s postupným vývojom rýchlostných, ale hlavne súťažných motocyklov Tatran, ktorých osud bol v roku 1982 násilne ukončený.
Bolo to potom, ako dosiahli maximálnu technickú úroveň. Športové Tatrany si zaslúžia takéto prirovnanie hlavne pre svoju vzácnosť, a to z dôvodu výroby len veľmi malého počtu strojov, čo žiaľ dnes láka plagiátorov odliatkov motorových skríň a zhotoviteľov replík podvozkov. Aj preto kniha obsahuje iba fragmenty dokumentácie.
Tatrany boli kusovo zhotovené špeciály pre tie najťažšie prevádzkové podmienky. Preto sa im dostalo časom všetko najlepšie z techniky a komponentov, ktoré sme vtedy poznali a boli dostupné. Aj za cenu nákupu za zahraničnú menu, kde museli privrieť oči i “nadriadené” orgány, ktoré tento šport čiastočne financovali. Predsa len podporovať reklamu západným firmám sa vtedy nenosilo.
Zo skromných počiatkov sa Tatrany časom vypracovali medzi svetovú špičku, hlavne v súťažnom športe. Dnes ich volajú Enduro. Kniha vás zoznámi s históriou aj tých najstarších čias u nás v Považskej, ktoré má autor uložené v archíve. Ako konštruktérovi vývoja motorov a zároveň aktívnemu členovi traťovej skupiny, s pomocou kolegov, priateľov a známych, sa podarilo zhromaždiť dostatočné množstvo zaujímavého materiálu spojeného s našim podnikom a značkou Tatran. – Myslím si, že čitateľ ocení práve oblasť vývoja športových motocyklov, ktorá je menej prístupná, ale o to zaujímavejšia. Kniha v sebe ukrýva akoby tri dopĺňajúce sa knihy – súťažné Tatrany, rýchlostné Tatrany a motocyklový šport,- hovorí autor. Ten opäť pripravil množstvo materiálov, no ako pri každej jeho publikácii, aj teraz musel niektoré pasáže a fotografie vypustiť, aby sa „zmestil“ do množstva strán, ktoré mohla kniha obsahovať. V predchádzajúcich publikáciách sa mohli fanúšikovia motorizmu potešiť materiálmi i fotografiami z výroby a prípravy Manetu, Jawy SK90 a všetkých mopedov. Tie sú považované mnohými veteránistami za najlepšie odborné monografie z oblasti, aké kedy boli napísané. Na trh prichádza kniha, ktorá nielen technicky popisuje stroj, ktorý budil záujem po celom svete. Štyristostranová publikácia tak skončí nielen v knižniciach nadšencov, bývalých zamestnancov, a aj v múzeách, či školách.
- Príprava dedovej piatej knihy o motocykloch trvala veľmi dlho. Nielen niekoľkoročné zbieranie materiálov, ale hlavne takmer dvojročná príprava samotnej publikácie. Vyžadovala si značné úsilie a množstvo konzultácií s priamymi účastníkmi a porovnávanie jednotlivých kusov motocyklov, pretože malosériová výroba mala časté zmeny počas sezóny, než boli zaznamenané v dokumentácii. Išlo o zmeny, ktoré sa síce urobili na motocykli, ale neboli zaznamenané vo výkresoch,- skonštatuje autorov vnuk.
Autentické svedectvá bývalých jazdcov, konštruktérov a mechanikov športového oddelenia sú vzácnou súčasťou tejto publikácie. – Zaoberal som sa motocyklovou technikou a niektorými vrcholnými športovými podnikmi, usporiadanými nielen v Považskej Bystrici, s potešením doplnenými príhodami, ktoré sme pri tom zažili na vývoji, zahraničných výpravách aj v horách,- dopĺňa Metzker st.
Tatran si zahral aj v televíznom filme Ľudovíta Filana rok má šesť dní z roku 1976. Nosnou témou sú nielen medziľudské vzťahy, ale práve jeho výroba a skvelé výkony našich jazdcov počas Šesťdňovej (ISDE). Autor spomína túto skutočnosť v knihe, ktorá je venovaná mopedom, práve pre sekvenciu z filmu, ktoré sú venované jeho výrobe.
- Kniha si nedáva za cieľ mapovať podrobne jednotlivé preteky a výsledky počas všetkých športových sezón a všade, ktorých sa zúčastnili naše stroje. To nebolo predmetom Metzkerovho záujmu, je to dostatočne prístupné v dobovej tlači a rôznych archívoch. Vtedy sa, napr. v celoštátnom Světě Motorů, sledovali hlavne výsledky strojov z českých fabrík. Rozsah publikácie by ani nedovolil umiestniť všetky tieto informácie od ISDE, Majstrovstiev Európy, Majstrovstiev republiky či Majstrovstiev Slovenska alebo Oblastných súťaží či miestnych “gulášov”. Veľká pozornosť je však venovaná vrcholovému motocyklovému športu v Považskej Bystrici, aj z pohľadu prípravy traťovou skupinou, v podobe Majstrovstiev republiky, Európy, sveta, ale aj štyroch medzinárodných šesťdenných motocyklových súťaží,- dodáva Zdeno. Čitateľa možno pobavia aj humorne písané cesty do zahraničia, napríklad do Zeltwegu alebo na Elbu.
Veríme, že si kniha opäť nájde svojich čitateľov, vyšla v nízkom nákladom, iba 300 kusov. – Určite vás zaujíma, kedy ju uvedieme do života. Kde a akým spôsobom to urobíme? Zostaneme verní motocyklom, a preto si počkáme na vhodnejšiu chvíľku. Dúfam, že koncom augusta bude situácia na Slovensku, čo sa týka vírusu lepšia, preto sme sa rozhodli urobiť tento krok na známo podujatí Považskobystrický motocykel. Ten bude venovaný práve športovým motocyklom Tatran. Radi by sme do Považskej Bystrice priviedli mnoho bývalých jazdcov, ktorí mali možnosť tieto stroje „sedlať“ a reprezentovať našu fabriku,- povie nám ďalšie zaujímavé fakty autor. Na našu otázku, či sa s Tatranom pomyselný motocyklový kruh v publikáciách uzavrel, len pokrčí ramená a usmeje sa. – Nechajte sa prekvapiť, nepoužitých materiálov mám ešte tony, akurát si chcem trošku oddýchnuť
Comentarios