top of page

Vyšla dvojdielná monografia o mopedoch Babetta a Korado

MY Obzor 28. 9. 2019


Pri príležitosti osláv 90. rokov Považských strojárni konštruktér Zdenko Metzker st. originálnym spôsobom slávnostne pokrstil dvojdielnu monografiu Babetta a Korado. Krst sa uskutočnil v piatok 30. augusta v priestoroch kultúrneho centra Cooltajner – v bábkovej sále Domu Kultúry. Deň pred ďalším ročníkom Považskobystrického motocykla. Súčasťou podujatia bola aj diskusia s konštruktérmi, ktorí sa podieľali na vývoji motocyklov.


Začalo to nepravdivou informáciou

Ako prezradil pán Zdenko Metzker st., na začiatku bola dezinfomácia v cudzej literatúre. Následne na to začal na internete a sériou článkov v mesačníku Veterán.sk tieto informácie vyvracat, vrátane rozdávania DVD ako osvetová činnosť. ,,Až intenzívna spolupráca na vydaní dvoch knižných titulov českých autorov (o našich Pionieroch a skútroch) vyprovokovala vnuka donútiť ma, aby o nás písal domáci autor, ktorý bol priamo pri tom a nie niekto iný,“ prezradil.


Nezostávalo veľa čas

dôvodom, pre ktorý sa rozhodol pre publikačnú činnosť bol čas. Prezradil aj dôvod, že jeho generácií už nezostáva veľa času. ,,Množstvo spolupracovníkov, s ktorými som spolupracoval na prvej knihe, už žiaľ nie je medzi nami. Je dôležitá každá hlava, ktorá sa na to dá a ochotné pero, pokiaľ nie je neskoro,“ doplnil pán Metzker.


Pomáhal vnuk

Napriek tomu, že nikdy neplánoval publikačnú činnosť, dnes mu mapovanie a zbieranie materiálov robí radosť. Pomohol mu aj vnuk Zdenko Metzker III. ktorý je tiež nadšencom motocyklov a veteránom. Bez jeho pomoci, ako nám prezradil pán Metzker starší, by nevyšla ani z tlačiarne. ,,Napísať je jedna vec, dostať to do formy vhodnej pre tlačiareň a hlavne zaplatiť vydanie je druhá, rovnako dôležitá. A cesta k čitateľovi je ďalšia starosť,“ priblížil vznik knihy pán Metzker.


Chýbal priestor

Ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, nové, rozšírené, vydanie pôvodnej monografie Babetta a Korado neexistuje. Dôvodom je, že Slovenská mopedová éra od r. 1970 sa nedá vtesnať do jednej knihy. Ako preradil pán Metzker, to zistili hneď v úvode. Rozhodol sa ju preto rozdeliť. Nechcel, aby bola znížená kvalita. Zároveň si chcel dopriať viac času na prípravu druhého, náročnejšieho dielu.


Obe mapujú celý vývoj

Ako nám objasnil pán Metzker, obe knihy na seba nadväzujú. Mapujú celú genézu vývoja mopedov na Slovensku, od prvých pokusov s trecím valčekom na pneumatike – ako u Francúzov, až po radiacu vyspelú originálnu automatickú prevodovku. Tiež nám prezradil pán Metzker aj rozdiel medzi prvým a druhým dielom monografie. Napriek prvotnej podobnosti sú veľmi rozdielne.


Babetta a Korado I.

,,Prvý diel je hľadanie medzery na zahraničných trhoch, kde by sme sa boli schopní uplatniť. Vďaka zvolenej plnoautomatickej koncepcii 1° jednoduchého motora s originálnym bezkontaktným polovodičovým zapaľovaním sa to u Babetty M-228 podarilo. Po zavedení zadného odpruženia sa celá ročná produkcia Babetty M-207.100 umiestnila na západných trhoch a našinec ostal bez možnosti kúpiť si mopeda,“ prezradil nám o prvom dieli autor.


Viacej informácií

,,V druhom diele sa zoznámime s hľadaním cesty k originálnej automatickej 2° prevodovke typu M-210, jej vývoju, aj po osamostatnení pobočného závodu v Kolárove. Zoznámime sa aj s prototypom Lambada. Obsahuje kapitoly o poľnohospodárskom agregáte, rýchlostnom športe, diaľkových jazdách. Špecialitou je spolupráca s Talianmi. S firmou Piaggio pri vývoji mopeda Korado, alebo bratmi Tartarini pri elektrických kolobežkách či trojkolkách. A napokon si rozoberieme aj smutný koniec mopedov a motocyklovej výroby na Slovensku,“ dodal na záver pán Metzker.


Originálny krst

Prvý diel dvojdielnej monografie sa nestihol dočkať krstu. Neoficiálne ho uvítali až na Považskobystrickom motocykli 2018. Prvý aj druhý diel sa dočkal slávnostného uvítania o rok neskôr. Slávnostný krst sa uskutočnil 30. augusta 2019. Deň, pred začiatkom Považskobystrického motocykla 2019. Zúčastnili sa aj tvorcovia: Jindra Šafařík – dizajner mopedov M-228 , M-207 aj M-210; autor patentu automatickej 2-stupňovej prevodovky mopeda Babetta M-210 – Jirko Bednář; a dizajnér mopeda Korado – Peter Počarovský. Diskusiu tvorenú otázkami viedol člen konštrukcie motorov Zdeno Metzker st.


Samotný krst prebiehal originálne. Neboli to skrutky ani matičky. Na nezvyčajný spôsob prišiel vnuk Zdenko III. Ako nám priblížil pán Metzker: "kniha na seba priamo ucítila váhu skoncentrovaných a zhmotnených informácií, ktoré sama obsahuje, vo forme výrobku, ktorý má ľuďom prinášať radosť a úžitok.“


Zdenko Metzker pracoval v oddelení Vývoja Motorových vozidiel Považských strojárni. Svoj profesijný život zasvätil konštrukcií jednostpových motorových vozidiel. Na dôchodku sa venuje publikačnej činnosti. V minulosti mu vyšli ešte monografie Jawa 90 (2017) a v roku 2016 prvá, Manet M90.


Monika Krajčiová





Comentários


bottom of page